Arenys de Mar
Botó que mostra/amaga menú lateral
SERVEIS ECONÒMICS
QUÈ FER QUAN ENS TROBEM DAVANT D'UNA DEFUNCIÓ

Si ens trobem davant d’una defunció, tant si s’ha produït a casa (contactem amb el CAP al teléfon 93 795 80 74), com en una residència o hospital, hem de demanar al metge corresponent que ens tramiti i en doni en mà el corresponent Certificat de Defunció (dues còpies). És el document, que entregarem a la funerària, amb el que autoritzem, legalment, que es faci càrrec del difunt. Nosaltres som, o hauríem de ser, els que contactem amb la funerària. En cas de tenir una pòlissa d’assegurança, cal comunicar-ho a la funerària i és ella la que contacta amb l’asseguradora.

Contractació del servei d’enterrament amb la funerària:

És important saber que, legalment, només és obligatori en una defunció:  la recollida i condicionament del difunt, l’enferetrament i l’enterrament o incineració.

La resta de serveis, vetlla, flors, recordatoris, esqueles, cerimònia religiosa o civil, làpida, gestió documental oficial, taxis, i d’altres, són serveis complementaris que podem o no contractar amb la funerària.

Obligacions de la funerària:
- Mostrar-nos tot el ventall de preus dels seus productes (obligatoris o no) des del més barat al més car.
- Especificar-nos ben clarament cada un dels desplaçaments que es duran a terme amb el difunt, la recollida  del lloc de defunció,  al tanatori, a la sala de vetlla, al lloc de la cerimònia, al cementiri o crematori, i sobretot el preu a pagar de cada un d’aquests desplaçaments.
- Redactar-nos un pressupost de tot el servei contractat. Cal veure, abans de signar, que ens quedi ben clar, entenedor  i especificat el redactat de cadascuna de les partides que s’estan contractant.

Tinguem ben present que:
- Cal que estigueu en plena consciència que allò que esteu contractant és el que voleu. L’estat emocional del moment fa que no sempre sigui així.
- Demaneu a la funerària que us especifiqui, de manera clara i comprensible, cadascun dels productes, serveis i gestions que us estan pressupostant.
- Un cop signat el pressupost i fet el pagament esteu, encara, en condicions de reclamar qualsevol aspecte que no tingueu clar o considereu erroni.
- La Gestió Documental en cap cas és obligatori contractar-la amb la funerària (ho podeu fer vosaltres mateixos o bé una gestoria): són les Partides Literals de Defunció (tres còpies) que són gratuïtes i es recullen al Registre Civil del lloc on s’ha produït la defunció. Són els documents necessaris per donar de baixa administrativament el difunt. La Baixa de la Seguretat Social, que és automàtica, la gestiona el mateix Registre Civil. Per la baixa de domiciliacions bancàries de subministraments com aigua, telèfon, electricitat o altres, només cal que entregueu una de les còpies de la Partida Literal de Defunció a l’entitat bancària corresponent. Els tràmits d’últimes voluntats o testamentàries s’han de fer personalment davant de notari.
- En cas de tenir una pòlissa d’assegurança, cal comunicar-ho a la funerària i és la que contacta amb l’asseguradora. És important estar ben informat de quina és la quantitat de diners que el difunt tenia assegurat pel servei d’enterrament i documentar-se dels detalls d’aquesta pòlissa abans de la defunció del familiar per no tenir sorpreses o bé per poder reclamar el retorn de quantitats no gastades.

 
^